BEERSELECT RAISED 900,000 EURO TO SUPPORT SMALL, LOCAL BREWERIES
Gentse startup geeft Belgische biercultuur een stevige boost
BeerSelect heeft 900.000 euro opgehaald om extra zuurstof te geven aan de unieke Belgische biercultuur. De Gentse startup gaat onder andere een eigen brouwerij bouwen waar kleine, lokale bierbrouwers op grotere schaal kunnen produceren en experimenteren. "Bier van lokale craft brouwerijen is zo populair dat veel brouwers de vraag niet kunnen bijhouden."
BeerSelect ondersteunt kleine en lokale brouwerijen op vlak van sales, marketing en distributie. De startup zet een selectie van hun gespecialiseerde bieren in de markt. Door hun krachten te bundelen, geeft BeerSelect die craft brouwerijen de kans om hun bier toch tot bij een nieuw publiek te krijgen. Tot in China toe.

Het vierkoppige team achter de Gentse startup – gemiddelde leeftijd: 23 jaar - heeft net een financieringsronde afgerond. BeerSelect haalde 900.000 euro op. Belfius en PMV brengen samen 700.000 euro in. De overige 200.000 euro komt van tien investeerders, allemaal ook actief als mentor bij accelerator The Birdhouse. Onder hen bekende namen als Guy Wollaert, gewezen VP en CTO van Coca-Cola. The Birdhouse fungeerde als katalysator achter de financieringsronde.
Op grote schaal bier brouwen en innoveren
Met het opgehaalde kapitaal wil BeerSelect de honderden kleine en lokale brouwerijen die ons land rijk is extra zuurstof geven, legt co-founder Wout Meuleman uit. "De Belgische biercultuur is de mooiste en de beroemdste ter wereld. Maar er komt steeds meer concurrentie uit de VS, en zelfs Nederland brouwt vandaag geweldige bieren. Om onze unieke positie te behouden, moeten onze craft brouwers beter ondersteund worden. Op vlak van marketing, sales en distributie, maar ook op vlak van productie."

Daarom zal BeerSelect een aanzienlijk deel van de opgehaalde 900.000 euro gebruiken om een eigen brouwerij te bouwen. "We hebben een schitterende locatie op het oog in Gent, we willen er de grootste brouwerij van de stad laten verrijzen. We hebben er alle vertrouwen in dat het dossier snel rond zal zijn. Er is haast bij, want veel lokale brouwerijen barsten vandaag uit hun voegen. Ze willen wel meer bier brouwen om aan de vraag te voldoen, maar dat is simpelweg onmogelijk. In onze brouwerij kunnen ze op grotere schaal produceren. Mét – heel belangrijk – de garantie dat het originele recept, de smaak en de kwaliteit van hun bier behouden blijft."

"De nieuwe brouwerij moet daarnaast ook een hub voor innovatie worden. De grote multinationals in de bierwereld zorgen voor technologische innovatie, maar het zijn de kleine en lokale brouwerijen die voor de smaakinnovatie zorgen. Maar als ze alle zeilen moeten bijzetten om de vraag naar hun bier bij te houden, is er geen ruimte meer om te experimenteren met nieuwe smaken en varianten. In onze brouwerij krijgen ze de ruimte om nieuwe dingen uit te proberen. Zo willen we ook de toekomst van onze rijke biercultuur helpen verzekeren."


Over BeerSelect
BeerSelect werd in 2016 opgericht. De Gentse startup wil de Belgische biercultuur versterken, en van bierliefhebbers echte bierkenners maken. BeerSelect ondersteunt kleine, lokale brouwerijen op vlak van sales, marketing en distributie door een selectie van hun bieren in de markt te zetten. Een recente financieringsronde van 900.000 euro maakt het mogelijk om in het Gentse een eigen brouwerij te bouwen, en de craft brouwers ook bij te staan in hun productie.

BeerSelect wordt gerund door een vierkoppig team van jonge twintigers: Wout Meuleman, Miel Bonduelle, Kasper Peeters en Tarik De Winter. De startup maakt deel uit van accelerator The Birdhouse.
18/02/2019